Knop met eigen leerdoelen per leerling

Melissa Tijans deelde dit Idee 5 maanden geleden
In overweging

Het zou zo mooi zijn wanneer leerlingen voor rekenen en spelling een eigen 'mijn leerdoelen' krijgen. In deze wereld staan alle doelen waarbij de leerlingen nog geen 75% hebben behaald. Dit zijn natuurlijk wel de doelen die al aan bod zijn geweest in dat schooljaar. En wellicht ook van de jaren ervoor. Wanneer ze dan 75% hebben behaald, zal deze dus ook niet meer in 'mijn leerdoelen' staan.

Zo weten de leerlingen in 1 oogopslag wat ze nog moeilijk vinden en waar ze nog aan kunnen werken. Dus al met al... nog doelgerichter en gepersonaliseerde.

Ook voor de leerkracht is het denk ik prettig om in 1 oogopslag te zien waar leerlingen nog moeite mee hebben.

Reacties (4)

foto
42

Dag Melissa,

Dank je wel voor je uitgebreide suggestie. Meer inzicht en autonomie voor leerlingen ondersteunen lijkt ons ook een mooi streven. We nemen het mee in onze overwegingen voor de doorontwikkeling.

Hartelijke groet,

Pieter

foto
7

Ik ben het helemaal met Melissa eens. Eigen inzicht voor de leerling is er misschien eentje die niet op de lange termijn moet staan. Eigenaarschap bij de leerling is een hot item. Wij werken met bijvoorbeeld Maatwerk, in deze tijd kunnen de kinderen werken aan doelen die ze nog lastig vinden. Deze hebben ze nu opgeschreven op een doelenkaart. Het navigeren in de werelden is dan lastig voor de kinderen. De werelden staan niet echt beschreven in kindertaal. Een keersom kunnen ze bijvoorbeeld vinden in de wereld vermenigvuldigen (dit woord wordt niet door de kinderen gebruikt). De kinderen doen er heel lang over om het juiste doel in de Wereld te vinden. Een knop met 'Mijn leerdoelen' waar duidelijk zichtbaar is welke leerdoelen ze nog moeten oefenen zou een uitkomst zijn!

foto
3

Inmiddels is de prioriteit hiervan verhoogd.

^Pieter

foto
foto
4

Ik sluit mij ook aan bij bovenstaande wens, dit zou echt meerwaarde zijn. Aanvullend hierop zou ik het ook fijn vinden als er iets komt met Mijn plusdoelen, voor de leerlingen die lessen op een hoog niveau maken en meer kunnen dan het basisniveau.